Zet gamen aan tot geweld?

Een paar weken geleden interviewde student journalistiek Jan De Bruyn mij in verband met het debat “gamen & geweld”… Bij (meer…) het videofragment ervan.

Ik heb het tijdens dat interview vooral gehad over de positieve eigenschappen van computergames. Opmerkingen die kaderen in mijn rotsvast geloof dat we videogames ook in de schoolomgeving moeten betrekken. Games zijn immers sterke leeromgevingen, en alles behalve nutteloos tijdverdrijf. (Ja, check die links maar!)

Zijn eindwerk ging dus wel eerder over de kwestie geweld in games. Daar heb ik een ietwat minder gefundeerde mening over (Iets à la “Er is geen verband, punt.”), maar daarom sta ik er niet minder achter.

Geweld in een videogame is geweld in een videogame. Dat iemand inspiratie haalt uit een videogame is logisch. Populaire cultuur is al altijd een bron van inspiratie geweest.

In Shakespeare’s toneelstukken wordt er heel wat gemoord. In zijn tijd zal een toneelganger wel eens een gewelddadige scène hebben nagespeeld in het echt. Ja, het is niet in het journaal gekomen, maar ‘t is wel echt gebeurd!

Boeken zijn ook vaak een bron van inspiratie voor real-life geweld. Voorbeeld? De Bijbel! Het boek der boeken! Deze Fillipijnse nutcases kloppen elk jaar nagels door hun handen!

Maar mijn grootste tegenbewijs van de niet-connectie tussen geweld & games, waarvan ik mij niet meer herinner of ik die nu expliciet heb gezegd in het interview of niet is het volgende:

Neem de gamende Belgische bevolking. Neem pakweg een miljoen mensen, jong en oud (low estimate!). Hoeveel daarvan hebben er gemoord omdat ze een videogame zouden hebben gespeeld? Eén iemand, ofte 0,000001 %! Shocking!

Is iedereen Michael Moore’s documentaire nu al vergeten waarin hij voor het Amerikaanse geval naar de wapenindustrie wijst?

Anyhow, het videofragment van ongeveer vijf minuten heb ik op YouTube gesmeten. Vermijd aub opmerkingen over mijn Brabants accent, mijn foute grammatica, mijn rommelig kot, … de comments staan daarentegen wel open voor een heerlijk debat rond games & geweld :)

4 reacties op “Zet gamen aan tot geweld?

  1. mensen zullen wel altijd iets nodig hebben om de schuld aan te geven… Verdwijnt het geweld uit spelletjes dan vinden ze wel iets anders! Om toch maar niet te zeggen dat de mens inherent slecht is

  2. Geen enkele van de volwassenen hebben de essentie van het spel begrepen namelijk : de competitie onderling. Als “volwassen” gamer is gamen na een drukke werkdag een ontspanning om effe te ontstressen, Snarf verslaat mij op elk Q3 level dat hij wil maar als ik hem één keer zuiver kan railen is mijn dag goed geweest.

    By the way : ge moet CSS eens proberen!!

  3. De Standaard 12 juli 2007 : “Een goede bedrijfsleider gamet”

    Bedrijven zouden wel eens een flink voordeel kunnen halen door gebruik te maken van vaardigheden die je kunt opdoen door computerspelletjes te spelen. Vooral de zogenaamde rollenspelen (of RPG’s, voor role-playing games) zoals World of Warcraft en Everquest zouden in dat verband belangrijk zijn. Dat blijkt uit twee wetenschappelijke rapporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>